Fotografia de / Photo by Øistein Jakobsen
Imprensa / Press Jornal/Newspapper Bergens Tidende
Imprensa / Press Jornal/Newspapper FIB Festival News
Imprensa / Press Artistic Magazzine PERISKOP
Nos passados dias 2 e 3 de Junho a Companhia PIA esteve presente no Festival FESTSPILLENE I BERGEN na Noruega.
O sol brilhou na chuvosa Bergen, tornando memoráveis as duas viagens de
EntreMundos em redor do Lago da Praça Festplassen, acompanhado pelo olhar de um incrível e muito atento público.
Das apresentações, fica acima um muito especial registo de vídeo e imagem do espectáculo, o qual igualmente recebeu uma crítica por Maja Skanding no PERISKOP magazzine online interdisciplinar para crítica de arte profissional para público infantojuvenil.
"A Companhia Portuguesa PIA mostra que o teatro de rua familiar não
tem que ser apenas comédia, o seu Entre Mundos é uma bela
Performance onde seguimos o caminho de quatro personagens até ao reino
da morte. Experimento espaço para as suas interpretações sobre temas
como tempo e sonhos não realizados, enquanto caminhamos com os actores e
sua carroça em redor do Lago Lille Lungegårdsvann. Os adultos que sigo
vão discutindo ao longo do caminho: "O que isso significa aquilo ali?"
ou "O que os relógios simbolizam?". As crianças de três anos e as de
cinco, por outro lado, relaxam as suas mentes e captam outras impressões do espaço, do que a ideia nas suas considerações,
ainda não aprenderam a diferenciar os eventos de Festival de outro tipo de eventos.
Mais do que eu,
provavelmente muitos foram os que viram as grandes e arrepiantes marionetas esqueleto, penduradas no final do percurso da Performance, e se perguntaram
se a recomendação "apropriado para todos" no programa do Festival, não seria um
pouco optimista. A preocupação é desnecessária, os actores tiveram todo o tempo, o olhar nas crianças por trás das máscaras. Quando
chegamos ao espaço das Marionetas, e os actores tiram as grandes máscaras,
para entrar nos esqueletos ainda maiores, o clima não foi muito
assustador, mas solene de uma maravilhosa forma. As marionetas acariciam as crianças na cabeça, curvando-se e fazendo gestos
lentos, antes de caminharem para junto da água e se afastarem de nós.
A arte da morte deu, às crianças de três e adultos setenta anos, um igual sentimento de alegria."
A Companhia PIA deixa ainda o seu mais sincero agradecimento a toda a organização pelo convite e por todo o acompanhamento ao longo da nossa estadia. Takk alle sammen!
A Companhia PIA deixa ainda o seu mais sincero agradecimento a toda a organização pelo convite e por todo o acompanhamento ao longo da nossa estadia. Takk alle sammen!
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
On the 2nd and 3rd of June the PIA Company performed at the FESTSPILLENE I BERGEN Festival in Norway.
The sun shone in the rainy Bergen, making memorable the two journeys of EntreMundos around the Lake of Festplassen Square, accompanied by the look of an incredible and very attentive public.
From the presentations, is placed above a very special record of video and image of the show, that also received a critique by Maja Skanding in the PERISKOP, a online interdisciplinar magazzine for professional art critic of performances envolving children and youth public.
The sun shone in the rainy Bergen, making memorable the two journeys of EntreMundos around the Lake of Festplassen Square, accompanied by the look of an incredible and very attentive public.
From the presentations, is placed above a very special record of video and image of the show, that also received a critique by Maja Skanding in the PERISKOP, a online interdisciplinar magazzine for professional art critic of performances envolving children and youth public.
"The Portuguese Company PIA shows that family-friendly street theater does not have to be only comedy, their In Between Worlds is a beautiful Performance where we follow the four characters path into the kingdom of death. I
experience a lot of room for their interpretations, on themes like time
and unfulfilled dreams as we walk for the actors and their wagon halfway
around the lake Lille Lungegårdsvann. The adults I follow are discussing along the way: "What does that mean of there?" or "What the clocks symbolize?". The
three-year-olds and five-year-olds, however, relaxed their minds and
get other impressions from the street rather than the idea into their consideration. They have not yet learned to see the difference between Festival events from other events.
More
than
me
have
probably
seen
the
large,
relatively
chilling,
skeleton
puppets,
that
hang
ready in
the
end
of
the performance path,
and
wondered
whether
the
recommendation
"fits
for
all"
in
the
Festival
program was
a
little
too
optimistic.
The
concern
is
unnecessary,
the
actors
had
all
the
time
look
for
the
kids
behind
the
masks.
When
we
arrive
to
the
stand
with
puppets,
and
the
actors
take
off
the
big
masks,
to
enter
into
the
even
larger
skeletons,
the
mood was
not
very
scary,
rather
solemn
in a wonder way.
Puppets patt the children on the head,
bowing
and
making
slow
gestures
before
they
wander
further
along
the
water
and
away
from
us.
The art of death has made, in the three-year-olds and seventies, a equal sense of joy."
The PIA Company also expresses its sincere gratefulness to the entire organization for the invitation and for all the accompaniment throughout our stay. Takk alle sammen!
The PIA Company also expresses its sincere gratefulness to the entire organization for the invitation and for all the accompaniment throughout our stay. Takk alle sammen!
Sem comentários:
Enviar um comentário